Autor: Dopoznania.pl
23 kwietnia, 2021Porady

Kupiłem mieszkanie - co dalej?

Kupno mieszkania to zawsze ważne wydarzenie. Radość miesza się z planami dotyczącymi urządzania własnego gniazdka, zakupem wyposażenia, ustalaniem terminu parapetówki... Jednak warto w tym wszystkim pamiętać, że po kupnie nowego lokum czeka na nas jeszcze nieco formalności do załatwienia. Co trzeba zatem zrobić po kupnie mieszkania? Podpowiadamy.

Ubezpieczenie nieruchomości

Kupiłem mieszkanie, co dalej powinienem zrobić? Wiele osób zadaje sobie takie pytanie tuż po zakupie nieruchomości. Spieszymy zatem z podpowiedzią, że jedną z pierwszych formalności do załatwienia będzie z pewnością zakupienie polisy.

Jeśli kupiliśmy mieszkanie na kredyt, tego typu zabezpieczenia wymagał od nas na pewno bank. Jednak polisa nie musi zostać przez nas wykupiona w chwili wzięcia kredytu, a sam bank nie powinien namawiać nas do skorzystać z oferty konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Warto zatem samodzielnie rozejrzeć się w propozycjach ubezpieczycieli i porównać dostępne na rynku możliwości, np. korzystając z internetowego kalkulatora, jak ten na https://www.mfind.pl/ubezpieczenie-mieszkania-i-domu/kalkulator/. Pamiętajmy, że zawsze możemy rozszerzyć polisę, np. o ubezpieczenie od włamania, czy ubezpieczenie stałego wyposażenia mieszkania. Banki wymagają od kredytobiorców jedynie najprostszej formy ubezpieczenia nieruchomości, czyli od tzw. zdarzeń losowych (pożar, powódź, uderzenie pioruna, zniszczenie w wyniku szkód wodociągowych itp.). Z punktu widzenia właściciela mieszkania zawsze najlepiej jest wybierać polisę o szerszym zakresie.

Kupno mieszkania to także formalności związane z jego odbiorem

Jeśli kupiliśmy mieszkanie na rynku wtórnym, w umowie, jaką podpisaliśmy powinna znaleźć się informacja o stanie nieruchomości, w jakim zostanie ona przekazana. Tutaj konieczny będzie protokół zdawczo - odbiorczy, w których zostaną wskazane wszystkie znajdujące się w mieszkaniu sprzęty i meble, opisany jego stan, spisane liczniki mediów, a także zapisane ewentualne dodatkowe uwagi. Protokół powinien dotyczyć nie tylko mieszkania, ale także piwnicy, czy komórki lokatorskiej, jeśli takie do niego przynależą.

Przepisanie mediów

Kupno mieszkania wiąże się z koniecznością odwiedzenia spółdzielni mieszkaniowej, wspólnoty mieszkańców lub biura administracji budynków. Formalności dotyczyć tutaj będą m.in. aktualizacji danych nowego właściciela nieruchomości. Konieczne będzie także skontaktowanie się z dostawcą prądu i/lub gazownią. Media musza zostać przerejestrowane na nowego właściciela mieszkania.

Odwiedź urząd miasta lub gminy

Zakup mieszkania wiąże się z obowiązkiem opłacania podatku od nieruchomości. Wybierając się do właściwego urzędu gminy lub miasta zostaniemy poinformowani o tym, jak należy dopełnić formalności w tym zakresie. Wizyta będzie również okazją do załatwienia spraw związanych z meldunkiem.

Zmiana adresu korespondencyjnego

Pamiętajmy, że o nowym adresie powinniśmy poinformować m.in. pracodawcę, uczelnię, szkołę dziecka, bank, w którym posiadamy konto, czy też operatora sieci komórkowej. Tego typu aktualizacji danych wymagać będą również inne instytucje, w tym te, które wystawiają nam rachunki, przesyłają umowy bądź rozliczenia.