Autor: Dopoznania.pl
30 grudnia, 2020Newsy

Wielkopolski rynek mieszkaniowy - jak się zmienia i jak reagują deweloperzy?

Poznań i jego okolice tworzą jeden z największych rynków mieszkaniowych w kraju. Zainteresowanie nowymi mieszkaniami i domami od deweloperów sprzyja realizacji nowych osiedli, nastawionych zarówno na potrzeby klientów indywidualnych, jak i inwestycyjnych. Jednak z drugiej strony pula gruntów pod zabudowę zmniejsza się. Jak na te aspekty reagują deweloperzy? Jak oceniają współpracę z urzędami?

Mimo sytuacji związanej z pandemią koronawirusa, branża budowlana pracuje. Rzecz jasna część procedur i działań zostało uproszczonych (np. na linii inwestor – urzędy), a place budowy spełniają jeszcze wyższe standardy higieny i bezpieczeństwa – zgodnie z rządowymi wytycznymi. Ze statystyk GUS (raport „Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-listopad 2020 r.) wynika, że od stycznia do listopada 2020 roku najwięcej oddano do użytkowania mieszkań kolejno w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim. W przypadku danych dotyczących mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia, trzy wymienione województwa również są najlepsze.

Warto wspomnieć, że w ostatnim czasie Polski Związek Firm Deweloperskich opracował Ranking Miast. Według zestawienia, Wrocław, Bydgoszcz i właśnie Poznań to najsprawniejsze miasta w zakresie działalności administracyjnej w 2019 roku, obejmującej wydawanie decyzji administracyjnych potrzebnych do realizacji inwestycji w Polsce. Jak wskazuje Andrzej Marszałek, prezes Oddziału Poznańskiego PZFD, satysfakcja ze współpracy z Urzędem Miasta Poznania jest duża, ale istnieje także pole do rozwoju, nad czym wszyscy będą wspólnie pracować. - Miasto Poznań uplasowało się na miejscu trzecim, wśród wszystkich polskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców, biorąc pod uwagę m.in. kryteria: czas wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz czas uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Gratulujemy wyniku, patrząc z optymizmem w przyszłość. Wierzymy, że owa współpraca będzie jeszcze płynniejsza, szczególnie w obszarze wydawania decyzji o warunkach zabudowy – mówi Andrzej Marszałek.

Analizując rynek mieszkaniowy, wszyscy spoglądają na działania firm z największą marką. Wśród nich wymienić można Agrobex, który sukcesywnie realizuje aż siedem inwestycji. Deweloper buduje w Poznaniu, na jego obrzeżach oraz w Zielonej Górze. - Realizujemy kolejne działania. Wkrótce poinformujemy o premierowej inwestycji w Poznaniu – podkreśla Lucyna Jarczyńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Agrobex.

Stolica Wielkopolski przyciąga także prywatnych inwestorów, którzy posiadany kapitał chcą ulokować w nieruchomościach. - Kupując w Poznaniu nieruchomość pod wynajem możemy być pewni, że najemców nie zabraknie. Mieszkania, które sprawdzą się jako lokata kapitału, znajdują się w inwestycji Śródka OdNowa 2. Projekt wygrywa pod względem ceny i lokalizacji - podkreśla Karolina Skrzypek z biura sprzedaży Grupy Partner. Korzystna cena Śródki OdNowa 2 skłania również do inwestowania w szybki zysk, określany mianem flippingu, czyli kupno mieszkania, wyremontowanie, a następnie sprzedanie z zyskiem. Wśród propozycji dewelopera, znaleźć można także projekt Nadolnik Compact Apartments, składający się ze smart apartamentów, których ceny rozpoczynają się już od 111 150 zł netto. Co istotne, kupujący może odliczyć 23%podatku. Według kalkulacji lokal można wykończyć i w pełni wyposażyć w budżecie 23 tys. zł netto. Każdy miesiąc oznacza zysk 1100 zł za wynajem smart apartamentu, co w skali roku daje 13 200 zł. Stopa zwrotu to 8-9 % w skali roku.

Dzieje się także na Winogradach. Nabywcom zainteresowanych tą lokalizacją, polecić należy projekt Enklawa Winogrady. Inwestorzy, dla których jest to premierowe osiedle w Poznaniu, potwierdzają, że wśród klientów są między innymi osoby kupujące mieszkania „pod wynajem” - tu też decyduje lokalizacja, szczególnie, że w tym rejonie Poznania powstaje nowa infrastruktura i trasa tramwajowa, co wpłynie na wygodę mieszkańców.

Jednym z kluczowych, także dla dewelopera, czynników jest lokalizacja. Dostępnych gruntów jest coraz mniej, a nawet jeśli się pojawiają, ich ceny rosną. - Dla deweloperów to spore wyzwanie, tym bardziej, że oczekiwania ze strony nabywców są takie, by cena za m kw. nie rosła. Wygrywają więc firmy posiadające strategię i możliwości rozbudowy osiedli przez następne lata, a także – pozyskania nowych gruntów, których poszukują wszyscy w branży. Proxin Investment sukcesywnie rozwija osiedle Nowe Ogrody, ale także poszukuje nowych gruntów. Udało nam się nabyć perełkę w centrum Poznania, którą już wkrótce zaprezentujemyakcentuje Piotr Łopatka, prezes zarządu Proxin Investment.

Poznaniacy polubili stronę miasta przy Jeziorze Strzeszyńskim i Rusałce. Przy ulicy Jasielskiej rozbudowuje się osiedle Reduta Nowe Podolany. – Nasze mieszkania szybko znikają z oferty. Realizujemy budynek nr 9 w inwestycji na poznańskich Podolanach, więc miejsce zostało odpowiednio dobrane – mówi Agata Nowaczyk, specjalista z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development.

Klienci rynku pierwotnego nieruchomości często decydują się na zabudowę szeregową. Szczególną popularnością cieszy się osiedle Rodzinne Podolany. - W naszym portfolio znajduje się Osiedle Rodzinne Podolany przy ul. Heleny Rzepeckiej, jedno z niewielu osiedli nowych domów z ogrodami w Poznaniu – informuje Małgorzata Walczak-Łondka, Manager Rozwoju Biznesu i Sprzedaży Sky Investments.

W związku z tym, że w granicach miasta gruntów pod zabudowę jest coraz mniej, deweloperzy jeszcze chętniej spoglądają na przedmieścia. A wraz z nimi – klienci, bo podaż lokali mieszkalnych i domów jest tu duża, i to w dodatku w relatywnie niskiej cenie. To skłania nabywców do decyzji, by przeprowadzić się pod Poznań, podobnie jak większy metraż.

Dziś trudno wyrokować, czy trend suburbanizacji będzie nadal się rozpędzał w dalszej przyszłości, natomiast „dziś i jutro” poznaniacy będą wyprowadzać się na obrzeża. - Jako deweloper dostrzegamy potencjał podmiejskich terenów, budując osiedla w gminie Swarzędz i Kostrzyn. Rabowice, Jasin i Gwiazdowo to miejsca, które dają nam przestrzeń do rozwoju naszych inwestycji – mówi Hanna Brygier, specjalista ds. marketingu w firmie Greenbud Development.