Autor: Dopoznania.pl
1 grudnia, 2023Inne

Jakie meble biurowe wybrać, by zadbać o komfort pracowników?

Odpowiednie wyposażenie biura to temat, obok którego nie można przejść obojętnie. Dobrej jakości meble biurowe zapewniają komfort pracy, a jednocześnie pokazują, że firma nie oszczędza na swoich pracownikach i dba o ich zdrowie i dobre samopoczucie. Przestrzeń biurowa nie musi być nudna. Przy odrobinie zaangażowania i kreatywności może być jednocześnie stylowa, solidna i funkcjonalna - jak uzyskać ten efekt?

Wyposażenie biura a przepisy BHP

O bezpieczeństwo i higienę pracy trzeba dbać w każdym miejscu zatrudnienia, bez względu na charakter wykonywanej profesji. Każda przestrzeń ma swoją specyfikę, która oddziałuje na nasze zdrowie, dlatego tak ważne jest, aby o tę przestrzeń zadbać, odpowiednio ją zaaranżować i tym samym zminimalizować ryzyko schorzeń, kontuzji czy chorób.

Ponieważ praca biurowa w większości przypadków wiąże się z użytkowaniem komputera, pracodawca musi stworzyć warunki zgodne z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Jakie normy muszą spełniać meble biurowe? Na co zwrócić uwagę i jakie rozwiązania będą najlepsze dla zdrowia pracowników?

stanowisko komputerowe w biurzeZestaw mebli biurowych

W jakie meble zaopatrzyć przestrzeń biurową w firmie?

Dobrze dobrane meble biurowe pozwalają na pracę, w trakcie której pracownicy nie odczuwają bólu kręgosłupa, bólu oczu i innych dolegliwości związanych z użytkowaniem komputera przez kilka godzin dziennie.

Najbardziej odpowiednie będą więc meble, które spełniają wymagania BHP, a także polskie normy techniczne, do których zaliczamy te o oznaczeniach: PN-EN 527-1:2011, PN-EN 527-2:2004 oraz PN-EN 14073-2:2006.

Zatem, jakimi cechami fizycznymi i technicznymi powinny odznaczać się biurka i krzesła biurowe?

fotele biuroweKrzesła i fotele biurowe

Krzesła do biura powinny znaleźć się na pierwszym miejscu naszej listy zakupowej, ponieważ to od rodzaju siedziska zależy postawa ciała w trakcie pracy. Wśród foteli biurowych znajdziemy wiele modnych siedzisk, które zapewniają odpowiednie warunki, o których mówi wyżej wspomniane rozporządzenie o BHP na stanowiskach z komputerem.

Należy zwrócić uwagę, aby fotel biurowy:

  • był dostatecznie stabilny, wyposażony w co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami jezdnymi,
  • posiadał oparcie i siedzisko o wymiarach dostosowanych do użytkownika, tak aby zapewniały wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
  • miał regulację wysokości siedziska w zakresie 40-50 cm, licząc od podłogi,
  • miał regulację wysokości oparcia oraz jego nachylenia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
  • posiadał wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych użytkownika,
  • miał funkcję obrotu wokół osi pionowej w zakresie 360°,
  • posiadał regulowane podłokietniki.

Ponadto, jeśli użytkownik nie ma możliwości ułożenia stóp w sposób swobodny, płasko na podłodze, stanowisko pracy należy doposażyć w podnóżek.

praca zespołowa w sali konferencyjnejBiurka i stoły

W przestrzeni biurowej równie ważne co krzesła są oczywiście biurka. W obrębie każdego z nich znajduje się nie tylko sprzęt komputerowy, ale i inne potrzebne do pracy artykuły czy narzędzia. Z tego względu każdy pracownik powinien mieć dopasowany i funkcjonalny blat roboczy, przy którym będzie mógł bez zbędnego nadwyrężania ciała wykonywać swoje obowiązki.

Warto tu wspomnieć także o stołach, które stanowią dodatkową przestrzeń i są przydatne np. w salach konferencyjnych czy podczas wykonywania grupowych projektów. Ponadto można na nich trzymać różnego rodzaju przyrządy biurowe, takie jak drukarka, ploter czy gilotyna do papieru.

Przepisy BHP mówią, że biurowy blat roboczy (biurko, stół) powinien:

  • cechować się konstrukcją umożliwiającą dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury,
  • mieć odpowiednią szerokość i głębokości, tak aby wykonywanie czynności związanych z pracą i posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska było łatwe, tzn. aby elementy były w zasięgu kończyn górnych pracownika, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji,
  • być na tyle duży, aby ustawienie klawiatury na jego powierzchni nie przekraczało 10 cm między klawiaturą a przednią krawędzią blatu,
  • być matowy, najlepiej w jasnym kolorze.

W rozporządzeniu znajdziemy ponadto punkt, który mówi o wymaganiach, jakie powinny spełniać stół wraz z siedziskiem. Mianowicie chodzi o wysokość obydwu z tych mebli, które powinny zapewniać:

  • naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
  • odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora w zakresie od 20° do 50° w dół, przy czym górna krawędź ekranu monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu użytkownika,
  • odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem. 

Szafy, regały i kontenery

Zestaw mebli biurowych to nie tylko wygodne krzesła i biurka, ale także różnego rodzaju szafki i szuflady, w których można przechowywać dokumenty. W tej kwestii nie ma żadnych przepisów, które by narzucały jakieś normy. Warto jednak zwrócić uwagę na czysto praktyczne cechy tego rodzaju mebli biurowych. 

Szafy powinny zawierać wystarczającą ilość półek, z odpowiednio dużą przestrzenią pomiędzy nimi, tak aby bez problemu ułożyć na nich np. segregatory. Jeśli szczególnie zależy Ci na kwestii bezpieczeństwa i ochrony danych, wybierz model szafek z możliwością zamykania na klucz. 

Regały są meblami otwartymi i służą do przechowywania dokumentów i książek, które chcemy mieć pod ręką i możemy szybko po nie sięgnąć - warto zadbać o to, aby były odpowiednio głębokie i stabilne.

Kontenery z szufladami to meble, które nie rzucają się w oczy i są niezwykle praktyczne. Przede wszystkim nie zajmują dużo przestrzeni, same szuflady zaś są bardzo pojemne, dlatego z powodzeniem możemy traktować je jako przedłużenie biurka. Wiele kontenerów na dokumenty jest wyposażonych w kółka jezdne, co również często się przydaje. 

Jak dobrać meble biurowe - podsumowanie

Jeśli chcesz kupić meble do biura, które będą komfortowe w użytkowaniu i nie wywołają żadnych dolegliwości zdrowotnych w czasie pracy, postaw na produkty zgodne z przepisami BHP. Fotele i biurka - zarówno razem, jak i osobno - powinny spełniać określone normy, które pozytywnie wpływają na ułożenie kręgosłupa, nóg i rąk, a także wzrok. Nie bagatelizuj ich! 

Wśród mebli biurowych dostępnych na rynku znajdziesz wiele designerskich produktów wpisujących się w panujące trendy, które jednak nie spełniają podstawowych wymagań. Meble biurowe muszą być przede wszystkim funkcjonalne i dostosowane do użytkowników, dlatego nie daj się zwieść i zadbaj o produkty dobrej jakości!

    Devenir accro au Viagra | Sicherheit Ihr Viagra nicht geheim | Viagra voor vrouwen | Il Viagra può aiutarti | Quieres comprar Viagra