8 stycznia, 2015MDM

Dopłaty do mieszkań w ramach MDM – zasady krok po kroku

Program Mieszkanie dla Młodych działa już od ponad roku. Do końca 2014 roku złożono blisko 16 tys. wniosków o dofinansowanie w ramach programu MDM. Z pomocą programu w regionie Warszawy i okolic zawarto prawie 2,5 tys. umów kredytowych. Jednak aby spełnić marzenie i otrzymać klucze do własnego „M” trzeba przejść przez szereg formalności związanych zarówno z kredytem, jak i samym programem. Aby proces ten stał się łatwiejszy i bardziej zrozumiały, warto przeanalizować go krok po kroku.

Program Mieszkanie dla Młodych działa już od ponad roku. Do końca 2014 roku złożono blisko 16 tys. wniosków o dofinansowanie w ramach programu MDM. Z pomocą programu w regionie Warszawy i okolic zawarto prawie 2,5 tys. umów kredytowych. Jednak aby spełnić marzenie i otrzymać klucze do własnego „M” trzeba przejść przez szereg formalności związanych zarówno z kredytem, jak i samym programem. Aby proces ten stał się łatwiejszy i bardziej zrozumiały, warto przeanalizować go krok po kroku.

 

1. Kryteria MDM          

Przed złożeniem wniosku należy sprawdzić czy spełnia się kryteria programu. Celem projektu jest wspieranie w zakupie mieszkania na rynku pierwotnym osoby do 35 roku życia, które nie posiadają innego mieszkania lub domu ani nie posiadały go nigdy wcześniej. Korzystając z programu trzeba być przygotowanym na kredyt wysokości co najmniej 50% wartości mieszkania/domu na okres minimum 15 lat. Beneficjenci mogą wybierać spośród  mieszkań do 75 m2 oraz domów do 100 m2. Dla uprawnionych z minimum trójką dzieci wartości te wynoszą odpowiednio 85 m2 i 110 m2. Zasady te wraz z wielkością dofinansowania w regionie Warszawy zostały czytelnie przedstawione w artykule znajdującym się na naszym serwisie: „Program Mieszkanie dla Młodych – sprawdź dopłaty do mieszkań w Warszawie”.

 

2. Zdolność kredytowa

Zdolność kredytową określa się jako zdolność kredytobiorcy do spłaty całości zaciągniętego kredytu w umówionym terminie. Decydują o niej takie czynniki jak: wysokość dochodów, forma zatrudnienia, okres spłaty kredytu, zobowiązania finansowe oraz koszty utrzymania gospodarstwa domowego. Zdolność kredytową można sprawdzić w oddziałach banku oraz za pomocą kalkulatorów kredytowych.

 

3. Wybór mieszkania/domu

To bardzo ważny krok. Wybór mieszkania/domu oznacza wybór miejsca, z którym zwiążemy się na długie lata, a może i całe życie. Aby nie zgubić się w wielości ofert dostępnych na rynku, warto skorzystać z pomocy naszego serwisu, dzięki czemu znalezienie interesującej nieruchomości spełniającej warunki MDM oraz kontakt z deweloperem staną się łatwiejsze. Regionalna struktura dopoznania.pl gwarantuje wygodne i szybkie przeglądanie inwestycji, ofert mieszkaniowych oraz informacji i promocji deweloperskich w regionie Warszawy.

 

4. Podpisanie umowy z deweloperem

Kolejnym etapem na drodze do spełnienia marzenia o własnych czterech kątach jest umowa deweloperska albo umowa o ustanowieniu lub przeniesieniu mieszkania. Jak tłumaczy Aleksander Blumski – ekspert naszego portalu – w przypadku braku takiej umowy potrzebna będzie umowa przedwstępna. Jeżeli jednak potencjalny kredytobiorca nie posiada również takiej, bank sam dokona weryfikacji zdolności kredytowej za pomocą prospektu informacyjnego dewelopera.

 

5. Złożenie wniosku kredytowego w banku

Aby otrzymać kredyt w ramach programu MDM należy złożyć wniosek składający się z szeregu oświadczeń. Pierwszym jest oświadczenie, że do dnia kupna lokum kredytobiorca nie był właścicielem innej nieruchomości. Kolejne dotyczą samego lokalu – może on być wykorzystywany tylko do własnych potrzeb oraz musi pochodzić z rynku  pierwotnego. Ponadto konieczne jest potwierdzenie, że nieruchomość zostanie zasiedlona po raz pierwszy.
Warto zauważyć, że to jakich dokumentów potrzebujemy wynika z wysokości dofinansowania, o jakie się ubiegamy. Ponadto każdy z banków ma własny komplet dokumentów. Przykładowywykaz dokumentów prezentujemy na naszym serwisie.

 

6. Decyzja kredytowa

W okresie 60 dni bank, w którym zaciągamy kredyt, ma obowiązek skompletować dokumentację i wysłać wniosek do Banku Gospodarstwa Kredytowego, który podejmie decyzję o przyznaniu dofinansowania. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku wraca się do banku w celu dopięcia szczegółów umowy kredytowej.

 

7. Przygotowanie i podpisanie umowy kredytowej

Otrzymany egzemplarz umowy kredytowej trzeba dokładnie przeczytać. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości o pomoc należy zwrócić się do doradcy lub pracownika banku. Do najważniejszych zapisów, które powinny znaleźć się w umowie zawartej z bankiem na piśmie  zaliczają się: strony umowy, kwota kredytu, terminy i zasady spłaty kredytu, cel na który został udzielony kredyt, wysokość oprocentowania, opłaty i prowizje, sposób zabezpieczenia, wielkość otrzymanego dofinansowania w ramach programu MDM w regionie Warszawa oraz informacje o kosztach przedterminowej spłaty kredytu.

 

8. Podpisanie aktu notarialnego i wypłata środków

Po podpisaniu umowy kredytowej pozostaje dostarczyć do banku akt notarialny, podpisany u notariusza z obecnymi właścicielami nieruchomości oraz odpis wpisu hipoteki do Księgi Wieczystej. Jak dodaje Aleksander Blumski, wypłaty środków udzielonego dofinansowania dokonuje instytucja kredytująca na rachunek dewelopera lub mieszkaniowy rachunek powierniczy prowadzony przez bank.
 

Aby nie zgubić się w formalnościach i trudnych pojęciach, które mogą się przydać przy zaciąganiu kredytu, warto zajrzeć do słownika kredytobiorcy dostępnego na naszym serwisie. 

 

Kredyt hipoteczny w programie MDM w pigułce - prezentacja